In ons School­plan (2023–2027) staan onze speer­pun­ten voor de komen­de school­plan­pe­ri­o­de beschre­ve­nen. Deze speer­pun­ten wor­den weg­ge­zet in Ambi­tie­kaar­ten en Kwa­li­teits­kaar­ten. Dat zijn docu­men­ten waar­in we vol­gens het PDCA-model wer­ken aan ont­wik­ke­ling en bor­ging.

De vol­gen­de drie aspec­ten zijn rich­ting­ge­vend:
1. Speer­pun­ten van het Bestuurs­be­leids­plan van Scho­len­groep Per­spec­tief
2. School­spe­ci­fie­ke resul­ta­ten
3. Leer­ling­po­pu­la­tie

Speer­pun­ten op CBS De Rank:

Bur­ger­schap
Doel: ‘Op onze school beschik­ken we over een leer­lijn bur­ger­schaps­on­der­wijs waar­in aan­dacht is voor alle door de SLO beschre­ven aan bur­ger­schap gere­la­teer­de kern­doe­len. We leg­gen daar­bij ook de ver­bin­ding met ons aan­bod voor cul­tuur­on­der­wijs.’

Doe­len die over bur­ger­schap gaan, zijn in het basis­on­der­wijs onder­ge­bracht bij het leer­ge­bied ‘Ori­ën­ta­tie op jezelf en de wereld’. In dit leer­ge­bied ori­ën­te­ren kin­de­ren zich op zich­zelf, op hoe men­sen met elkaar omgaan, hoe ze pro­ble­men oplos­sen en hoe ze zin en bete­ke­nis geven aan hun bestaan. De hui­di­ge kern­doe­len voor bur­ger­schap zijn: De kin­de­ren leren hoofd­za­ken van de Neder­land­se en Euro­pe­se staats­in­rich­ting en de rol van de bur­ger (kern­doel 36), De kin­de­ren leren zich te gedra­gen van­uit res­pect voor alge­meen aan­vaar­de waar­den en nor­men (kern­doel 37), De kin­de­ren leren hoofd­za­ken over gees­te­lij­ke stro­min­gen die in de Neder­land­se mul­ti­cul­tu­re­le samen­le­ving een belang­rij­ke rol spe­len, en ze leren res­pect­vol om te gaan met sek­su­a­li­teit en met diver­si­teit bin­nen de samen­le­ving, waar­on­der sek­su­e­le diver­si­teit (kern­doel 38).
Van­af school­jaar 2021/2022 is het voor iede­re basis­school ver­plicht om een leer­lijn bur­ger­schaps­on­der­wijs te heb­ben. Vorig school­jaar heeft ons Leer­team Bur­ger­schap ons aan­bod in kaart gebracht en de komen­de peri­o­de zul­len wij de gevon­den hia­ten in ons aan­bod vul­len. Stre­ven is een vol­le­dig gevul­de leer­lijn bur­ger­schaps­on­der­wijs waar­in alle aspec­ten van bur­ger­schap aan bod komen. Meer lezen? Klik hier: Bur­ger­schap PO 

Reke­nen
Doel: ‘Op onze school wer­ken we met een door­gaan­de leer­lijn didac­tiek voor reke­nen waar­in per reken­do­mein één stra­te­gie cen­traal staat.’

De afge­lo­pen drie jaren lag de nadruk bij ons op school bij het leren lezen. Daar zijn we goed in geslaagd. De twee jaar duren­de team­scho­ling die we met het hele team heb­ben gevolgd, heeft geleid tot hoge gemid­del­de leessco­res voor onze school. Dat geldt ook al lan­ge tijd voor spel­ling. Maar voor reke­nen con­sta­te­ren we de laat­ste jaren een terug­lo­pen­de lijn in de gemid­del­de resul­ta­ten. Daar­om heb­ben we een Leer­team Reke­nen gefor­meerd. We wil­len dat alle kin­de­ren met goed ont­wik­kel­de reken­vaar­dig­he­den na groep 8 hun school­loop­baan kun­nen voort­zet­ten op het voort­ge­zet onder­wijs (kern­doel 23 t/m 33). De col­le­gae van het Leer­team Reke­nen onder­zoe­ken vraag­stuk­ken uit het team. Dit doen ze op basis van lite­ra­tuur­on­der­zoek en erva­rin­gen uit de prak­tijk . Zij komen met aan­be­ve­lin­gen en advie­zen. Door mid­del van team­scho­ling stre­ven we naar meer exper­ti­se bin­nen het team, bete­re leer­krach­ten en dus bete­re reke­naars!

Vita­li­teit
Doel: ‘Op onze school wer­ken we van­uit goed werk­ne­mer­schap en goed werk­ge­ver­schap aan Vita­li­teit voor team en kin­de­ren, o.a. op basis van de input tij­dens de Per­spec­tief­dag in sep­tem­ber 2023.’

(Zie ook School­gids H 4.5) Uit onder­zoek blijkt dat kin­de­ren die goed in hun vel zit­ten, die veel bewe­gen en gezond eten, zich beter ont­wik­ke­len, beter pres­te­ren en zich geluk­ki­ger voe­len. Uit sta­ti­sche gege­vens (o.a. van het CBS) blijkt dat kin­de­ren de laat­ste jaren steeds min­der zijn gaan bewe­gen en steeds meer ach­ter een scherm­pje zijn gaan zit­ten, met alle gevol­gen van dien. Enke­le jaren gele­den heb­ben we, mede op ver­zoek van actief mee­den­ken­de ouders/verzorgers en MR, bewust de keus gemaakt om in ons onder­wijs­aan­bod het ont­wik­ke­len van een gezon­de leef­stijl (Voe­ding) op te nemen. Sinds school­jaar 2022/2023 is aan­dacht voor het ont­wik­ke­len van een gezon­de leef­stijl onder­deel van onze leer­lijn bur­ger­schaps­on­der­wijs (kern­doel 34). Op onze school maken we gebruik van de hand­vat­ten die Gezon­de School biedt. Gezon­de School is een lan­de­lijk pro­gram­ma dat scho­len helpt om een gezon­de leef­stijl op scho­len van­zelf­spre­kend te maken. Zij wer­ken samen met ver­schil­len­de instan­ties op gebied van gezond­heid en leef­stijl waar­on­der RIVM, GGD, PORaad, Her­sen­stich­ting en Voe­dings­cen­trum. Kin­de­ren zijn een groot deel van de dag op school en afhan­ke­lijk van het voor­beeld­ge­drag van leer­krach­ten en elkaar, ande­re kin­de­ren in hun groep. Wan­neer een kind van jongs af aan ziet, thuis en op school, dat een gezon­de leef­stijl de norm is, zal het zich ook zo ont­wik­ke­len en zal het daar een leven lang pro­fijt van heb­ben. Het spreek­woord luidt niet voor niets: ‘Jong geleerd, is oud gedaan!’ Gezon­de School kent ver­schil­len­de vig­net­ten. Eer­der zijn we aan de slag gegaan met Voe­ding. De komen­de peri­o­de komt daar Bewe­gen bij. Hier­voor is sub­si­die aan­ge­vraagd en toe­ge­kend. De komen­de school­plan­pe­ri­o­de zal het Leer­team Gezon­de School het beleid rond­om ‘Gezon­de School’ ver­der uit­wer­ken (kern­doel 34).

Duur­zaam­heid
Doel: ‘Op onze school wordt kin­de­ren geleerd met zorg om te gaan met het mili­eu waar­bij het leren kij­ken van­uit ver­schil­len­de per­spec­tie­ven naar duur­zaam­heid en de impact van hun eigen han­de­len cen­traal staat.’

Onder duur­zaam­heid wordt ver­staan: ‘De ont­wik­ke­ling die aan­sluit op de behoef­ten van het heden zon­der het ver­mo­gen van de toe­kom­sti­ge gene­ra­ties om in hun eigen behoef­ten te voor­zien in gevaar te bren­gen’ (VN 1987). Om dit te berei­ken speelt het onder­wijs een belang­rij­ke rol. Wij (ouders/verzorgers, leer­krach­ten) moe­ten de kin­de­ren leren met zorg om te gaan met het mili­eu (kern­doel 39). Niet ieder­een is zich bewust van de impact van de eigen eco­lo­gi­sche voet­af­druk. Als team heb­ben we het afge­lo­pen school­jaar veel gele­zen over duur­zaam­heid. Komen­de jaren blij­ven we in ons aan­bod aan­dacht beste­den aan duur­zaam­heid.

Didac­tiek
Doel: ‘Uit inspec­tie­rap­port: Aan­be­ve­lin­gen zijn er op het gebied van didac­tisch han­de­len. Dif­fe­ren­ti­a­tie, instruc­tie-tem­po, hoge doe­len stel­len en for­ma­tief han­de­len ver­die­nen aan­dacht. Op onze school ken­nen de col­le­gae de tien prin­ci­pes van Rosens­hi­ne en geven zij les vol­gens deze prin­ci­pes.’

Eigen­waar­de
Doel: ‘Op onze school onder­vindt elk kind dat hij/zij het waard is om goed over zich­zelf te den­ken en te erva­ren dat ande­ren hem res­pec­te­ren in wie het is. Het ont­wik­ke­len van en/of het behoudt van Eigen­waar­de staat gelijk aan het ont­wik­ke­len van ken­nis en vaar­dig­he­den. Ons sys­teem van (be)oordelen is hier­op inge­richt.’

Clo­se Rea­ding
Doel: ‘Op onze school wordt begrij­pend lezen geïn­te­greerd gege­ven met behulp van o.a. wereld­ori­ën­te­ren­de tek­sten. Wij bren­gen kin­de­ren tekst­be­grip bij met behulp van Clo­se Rea­ding.’

Na twee jaar inten­sie­ve team­scho­ling rond­om lezen, gaat onze vak­spe­ci­a­list Wereld­ori­ën­ta­tie samen met het Leer­team Lezen op zoek naar een nieu­we metho­de voor wereld­ori­ën­ta­tie. Onze aan­dacht gaat uit naar meer fei­ten­ken­nis, woor­den­schat en alge­me­ne ont­wik­ke­ling, in com­bi­na­tie met rij­ke tek­sten.

Hoe berei­ken we deze doe­len?

De afspra­ken rond­om speer­pun­ten zijn weg­ge­zet in Ambi­tie­kaar­ten en Kwa­li­teits­kaar­ten. Door te wer­ken vol­gens de PDCA-cyclus, wordt er regel­ma­tig terug­ge­ke­ken en voor­uit­ge­ke­ken. Zo blijft het onder de aan­dacht en weten we waar we staan en naar­toe wer­ken.