In ons Schoolplan (2023–2027) staan onze speerpunten voor de komende schoolplanperiode beschrevenen. Deze speerpunten worden weggezet in Ambitiekaarten en Kwaliteitskaarten. Dat zijn documenten waarin we volgens het PDCA-model werken aan ontwikkeling en borging.
De volgende drie aspecten zijn richtinggevend:
1. Speerpunten van het Bestuursbeleidsplan van Scholengroep Perspectief
2. Schoolspecifieke resultaten
3. Leerlingpopulatie
Speerpunten op CBS De Rank:
Burgerschap
Doel: ‘Op onze school beschikken we over een leerlijn burgerschapsonderwijs waarin aandacht is voor alle door de SLO beschreven aan burgerschap gerelateerde kerndoelen. We leggen daarbij ook de verbinding met ons aanbod voor cultuuronderwijs.’
Doelen die over burgerschap gaan, zijn in het basisonderwijs ondergebracht bij het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. In dit leergebied oriënteren kinderen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. De huidige kerndoelen voor burgerschap zijn: De kinderen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger (kerndoel 36), De kinderen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen (kerndoel 37), De kinderen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit (kerndoel 38).
Vanaf schooljaar 2021/2022 is het voor iedere basisschool verplicht om een leerlijn burgerschapsonderwijs te hebben. Vorig schooljaar heeft ons Leerteam Burgerschap ons aanbod in kaart gebracht en de komende periode zullen wij de gevonden hiaten in ons aanbod vullen. Streven is een volledig gevulde leerlijn burgerschapsonderwijs waarin alle aspecten van burgerschap aan bod komen. Meer lezen? Klik hier: Burgerschap PO
Rekenen
Doel: ‘Op onze school werken we met een doorgaande leerlijn didactiek voor rekenen waarin per rekendomein één strategie centraal staat.’
De afgelopen drie jaren lag de nadruk bij ons op school bij het leren lezen. Daar zijn we goed in geslaagd. De twee jaar durende teamscholing die we met het hele team hebben gevolgd, heeft geleid tot hoge gemiddelde leesscores voor onze school. Dat geldt ook al lange tijd voor spelling. Maar voor rekenen constateren we de laatste jaren een teruglopende lijn in de gemiddelde resultaten. Daarom hebben we een Leerteam Rekenen geformeerd. We willen dat alle kinderen met goed ontwikkelde rekenvaardigheden na groep 8 hun schoolloopbaan kunnen voortzetten op het voortgezet onderwijs (kerndoel 23 t/m 33). De collegae van het Leerteam Rekenen onderzoeken vraagstukken uit het team. Dit doen ze op basis van literatuuronderzoek en ervaringen uit de praktijk . Zij komen met aanbevelingen en adviezen. Door middel van teamscholing streven we naar meer expertise binnen het team, betere leerkrachten en dus betere rekenaars!
Vitaliteit
Doel: ‘Op onze school werken we vanuit goed werknemerschap en goed werkgeverschap aan Vitaliteit voor team en kinderen, o.a. op basis van de input tijdens de Perspectiefdag in september 2023.’
(Zie ook Schoolgids H 4.5) Uit onderzoek blijkt dat kinderen die goed in hun vel zitten, die veel bewegen en gezond eten, zich beter ontwikkelen, beter presteren en zich gelukkiger voelen. Uit statische gegevens (o.a. van het CBS) blijkt dat kinderen de laatste jaren steeds minder zijn gaan bewegen en steeds meer achter een schermpje zijn gaan zitten, met alle gevolgen van dien. Enkele jaren geleden hebben we, mede op verzoek van actief meedenkende ouders/verzorgers en MR, bewust de keus gemaakt om in ons onderwijsaanbod het ontwikkelen van een gezonde leefstijl (Voeding) op te nemen. Sinds schooljaar 2022/2023 is aandacht voor het ontwikkelen van een gezonde leefstijl onderdeel van onze leerlijn burgerschapsonderwijs (kerndoel 34). Op onze school maken we gebruik van de handvatten die Gezonde School biedt. Gezonde School is een landelijk programma dat scholen helpt om een gezonde leefstijl op scholen vanzelfsprekend te maken. Zij werken samen met verschillende instanties op gebied van gezondheid en leefstijl waaronder RIVM, GGD, PORaad, Hersenstichting en Voedingscentrum. Kinderen zijn een groot deel van de dag op school en afhankelijk van het voorbeeldgedrag van leerkrachten en elkaar, andere kinderen in hun groep. Wanneer een kind van jongs af aan ziet, thuis en op school, dat een gezonde leefstijl de norm is, zal het zich ook zo ontwikkelen en zal het daar een leven lang profijt van hebben. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘Jong geleerd, is oud gedaan!’ Gezonde School kent verschillende vignetten. Eerder zijn we aan de slag gegaan met Voeding. De komende periode komt daar Bewegen bij. Hiervoor is subsidie aangevraagd en toegekend. De komende schoolplanperiode zal het Leerteam Gezonde School het beleid rondom ‘Gezonde School’ verder uitwerken (kerndoel 34).
Duurzaamheid
Doel: ‘Op onze school wordt kinderen geleerd met zorg om te gaan met het milieu waarbij het leren kijken vanuit verschillende perspectieven naar duurzaamheid en de impact van hun eigen handelen centraal staat.’
Onder duurzaamheid wordt verstaan: ‘De ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen’ (VN 1987). Om dit te bereiken speelt het onderwijs een belangrijke rol. Wij (ouders/verzorgers, leerkrachten) moeten de kinderen leren met zorg om te gaan met het milieu (kerndoel 39). Niet iedereen is zich bewust van de impact van de eigen ecologische voetafdruk. Als team hebben we het afgelopen schooljaar veel gelezen over duurzaamheid. Komende jaren blijven we in ons aanbod aandacht besteden aan duurzaamheid.
Didactiek
Doel: ‘Uit inspectierapport: Aanbevelingen zijn er op het gebied van didactisch handelen. Differentiatie, instructie-tempo, hoge doelen stellen en formatief handelen verdienen aandacht. Op onze school kennen de collegae de tien principes van Rosenshine en geven zij les volgens deze principes.’
Eigenwaarde
Doel: ‘Op onze school ondervindt elk kind dat hij/zij het waard is om goed over zichzelf te denken en te ervaren dat anderen hem respecteren in wie het is. Het ontwikkelen van en/of het behoudt van Eigenwaarde staat gelijk aan het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ons systeem van (be)oordelen is hierop ingericht.’
Close Reading
Doel: ‘Op onze school wordt begrijpend lezen geïntegreerd gegeven met behulp van o.a. wereldoriënterende teksten. Wij brengen kinderen tekstbegrip bij met behulp van Close Reading.’
Na twee jaar intensieve teamscholing rondom lezen, gaat onze vakspecialist Wereldoriëntatie samen met het Leerteam Lezen op zoek naar een nieuwe methode voor wereldoriëntatie. Onze aandacht gaat uit naar meer feitenkennis, woordenschat en algemene ontwikkeling, in combinatie met rijke teksten.
Hoe bereiken we deze doelen?
De afspraken rondom speerpunten zijn weggezet in Ambitiekaarten en Kwaliteitskaarten. Door te werken volgens de PDCA-cyclus, wordt er regelmatig teruggekeken en vooruitgekeken. Zo blijft het onder de aandacht en weten we waar we staan en naartoe werken.